انواع چوب کابینت

انواع چوب کابینت را اگر به خوبی بشناسید می توانید بهترین انتخاب را برای کابینت چوبی آشپزخانه داشته باشید. معمولاً کابینت ها که از چوب ساخته می شوند ماندگاری بیشتری دارند و برای طراحی دکوراسیون های کلاسیک نیز مناسب تر هستند ولی باید متناسب فضای آشپزخانه چوب مورد نظر خود برای ساخت انتخاب کنید. مناسب ترین کابینت برای شما ساخته شود از این رو قصد داریم در ادامه شما را با تمامی ویژگی های چوب در کابینت و تمامی مدل های مختلف آن آشنا کنیم.

انواع چوب کابینت

جدول مقایسه ای انواع چوب کابینت

قبل از معرفی هرکدام از انواع چوب کابنت بهتر است برخی معیار های هرکدام از این چوب های را با یک دیگر مقاسیه کرد تا با دیدی کامل تر چوب مورد نظر برای ساخت کابینت را انتخاب کند در پایین هم توضیحات کامل هر نوع از این چوب ها توضیح داده شده اند

نام چوبمقاومت به خراشمقاومت به رطوبتظاهر و رنگبافت چوبقیمت (تقریبی برای هر متر مکعب)
چوب راشبالامناسبرنگ سفید و کرمبافت نرم و صافمتوسط
چوب بلوطبسیار بالامناسبرنگ قهوه‌ای تیرهبافت قوی و چندسلولیبالا
چوب گردوبالامناسبرنگ قهوه‌ای تیره و طبیعیبافت دانه‌دار و صافمتوسط
چوب سروکمی پایین‌تر از بقیهمناسبرنگ سفید کرم و سبزبافت نرم و صافمتوسط
چوب کاجمتوسطمناسبرنگ قهوه‌ای روشن و طبیعیبافت یکتا و صافمتوسط
جدول مقایسه ای مهم ترین چوب های کابنت

معرفی بهترین چوب ها برای کابینت

بهترین چوب برای ساخت کابینت از درختان مختلفی تهیه می‌ شود و گاه نیز به صورت مصنوعی با فشرده سازی ذرات چوب ایجاد می گردد. در ادامه شما را با مدل های مختلف چوب آشنا می کنیم.

چوب بلوط: اولین انتخاب برای ساخت کابیت

چوبی است به رنگ قهوه ای روشن یا تیره که بافتی بادوام و درشت دارد. این چوب که نسبتاً نیمه سخت است در مقابل سایش مقاومت زیادی دارد و در کابینت سازی بخصوص برای کابینت روکش چوب مصرف بسیار بالایی دارد. چوب بلوط دو مدل است که در در ادامه معرفی آن ها می پردازیم.

نوشته های مشابه

بلوط قرمز: برای ساخت کابینت های با دوام

بلوط قرمز محکم و بادوام است و در مقایسه با چوب های دیگر قیمت معقول ترب را برای شما ایجاد می کند. به دلیل وجود طرح‌ های طبیعی بر روی سطح آن معمولاً برای آشپزخانه های سنتی مناسب است. گاهی اوقات بر روی این چوب از روکش بلوط نیز استفاده می‌کند.

بلوط سفید: از انواع چوب های تزئینی برای ساخت کابینت

این چوب نیز با دوام و محکم است و رگه های ظریف تری نسبت به بلوط قرمز دارد. بلوط سفید برای ساختن کابینت های لوکس و تزئینی کاربرد بیشتری دارد. قیمت بلوط سفید از نوع قرمز آن بیشتر است و کمیاب تر می باشد. بلوط قهوه ای روشن پرکاربرد ترین رنگ در این چوب است و معمولاً در صنعت ساختمان و دکوراسیون اشپزخانه از آن استفاده می گردد.

چوب بلوط سفید برای کابینت
چوب بلوط سفید برای کابینت

چوب راش: از انواع جدید چوب مورد استفاده در کابینت

نام دیگر این چوب مرس است و ویژگی های مانند درون نامشخص و رنگی کرم مایل به قرمز دارد. چوب های راش دارای بافتی یکسان و تقریبا مقاوم در برابر حشرات و قارچ ها می باشند. در مقابل رنگ، تأثیر پذیری بسیار بالایی دارند و در مقابل رطوبت نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. این چوب در میان انواع چوب کابینت، بیشترین تقاضا برای تهیه کابینت های لاکچری و لوکس در بازار را به خود اختصاص داده است. همچنین چوب های خارجی راش که از کشور آذربایجان وارد می شود به دلیل ابعاد و رطوبت مناسب تخته ها استفاده بیشتری در کابینت سازی دارد.

چوب گردو: برای ساخت کابینت های سبک و با دوام

رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ ای تیره و وجود نقوش زیبا و نسبتاً بادوام در کنار ویژگی ریز بافت بودن، از اصلی ترین نشانه های انوع چوب کابینت گردو می باشد. در مقایسه با چوب های مانند بلوط وزن کمتری دارد اما از نظر شکل ظاهری الگوها و استحکام مشابه آن است. از رنگ‌ های روشن مانند سفید و زرد در ترکیب آن می توان استفاده کرد و رنگ طلایی نیز برای ساخت کابینت های کلاسیک از جنس گردو رایج می باشد. در هنگام ساخت کابینت با ویژگی منبت و معرق کاری از گردو بیشتر استفاده می گردد.

چوب افرا: از قدیمی ترین انواع چوب کابینت

از دیگر انواع چوب کابینت می توانیم به افرا اشاره کنیم که مدل های مختلفی در ایران از آن وجود دارد. در حالی که در ایران کابینت ها کلاسیک رنگ سفید بسیار طرفدار دارند، افرا پلت کیکو و شیردار  از مهم ترین نوع این چوب می‌ باشد. این چوب رنگ سفید مایل به کرم با درخشندگی کم و نزدیک به صدفی دارد. از مدل چوب های درون نامشخص است و قابلیت ورقه شدن را دارا می باشد. همچنین کنده کاری و ظریف کاری بر روی آن بسیار آسان است.

ویژگی‌های این چوب افرا شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مقاومت بالا: چوب افرا دارای مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی، شکستگی و خوردگی است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که کابینت‌های ساخته شده از چوب افرا بسیار پایدار باشند.
  2. بافت چوب: افرا دارای بافت چوبی زیبا و منحصر به فرد است که طراحان و سازندگان کابینت می‌توانند از آن برای ایجاد ظاهری دلپذیر و زیبا استفاده کنند.
  3. رنگ: چوب افرا دارای رنگی طبیعی سفید و کرم است که به راحتی می‌توان از آن برای رنگ‌آمیزی کابینت‌ها استفاده کرد.
  4. قابلیت تنوع: چوب افرا در ساخت کابینت به راحتی با سایر مواد ساختمانی هماهنگ می‌شود و برای ایجاد طرح‌های متنوع و جذاب، با دیگر چوب‌ها، فلزات و شیشه می‌توان آن را ترکیب کرد.
  5. سبک: چوب افرا از چوب‌های سبک و کم وزنی است که باعث می‌شود کابینت‌های ساخته شده از آن به راحتی جابجا شوند و سبکی خاصی به آن‌ها ببخشد.

چوب کاج: برای ساخت کابینت های خاص

کابینت هایی که از جنس کاج هستند معمولاً ظاهری مانند کابینه‌ های درون جنگل دارند و برای طراحی دکوراسیون بسیار جذاب می باشد. چوب های کاج کیفیت خوب و قیمت مناسب تری نسبت به سایر چوب ها دارند و بسیار بادوام و در دسترس هستند. این چوب سازگاری بیشتری با محیط دارد و در رنگ های روشن مانند زرد و رنگ های تیره در بازار یافت می شود. چوب کاش خشک است و باید با چندین لایه روکش پوشانده شود. کاج بعد از رنگ آمیزی نیز رگ هایش مشخص است و باید با ابزارهای مدرن کف سازی مناسبی بر روی آن انجام گیرد.

چوب کاج برای کابینت
کابینت با چوب کاج

مدل چوب کابینت روسی

این چوب نیز دقیقا مشابه به کاج است و در جنگل های سیبری روسیه بیشتر یافت می شود. مرغوب ترین چوب روسی در فنلاند یافت شده که به صورت تخته های بریده شده که به رنگ سفید و دارای گره‌ های فراوان در رنگ های متمایل به صورتی و قرمز هستند وجود دارد. در میان انواع چوب کابینت، این چوب تراکم سبک و دارای وزن کمی است و بسیار خوش کار و مناسب ایجاد طرح های ظریف و سمباده خوری می باشد. تنها عیبی که این چوب دارد این است که برخی از قارچ ها باعث می‌شوند لکه های آبی و قرمز در آن ایجاد شود و سبب کاهش استحکام آن می گردد. همچنین حشره ها نیز در آن بسیار زیاد تخم گذاری می کنند.

چوب روسی

بهترین چوب کابینت: گیلاس

گیلاس چوبی شیک و مدل روز مناسب دکوراسیون های کلاسیک و مدرن می باشد. این چوب سخت، بسیار قوی و مقاوم است. رنگی تیره دارد و همچنین تنوع رنگی چوب از زرد پررنگ تا قرمز کم رنگ را شامل می‌شود. روکش های براق و مات هر چه سن درخت بالاتر برود بیشتر در آن نمایان می‌شود و یکی از گرانترین چوب ها برای ساخت کابینت است.

Mdf : تنوع در طراحی کابینت با تخته های ام دی اف

 یک تخته فیبر ساخته شده از ذرات فشرده شده چوب که شاید مصنوعی باشد ولی از پرکاربردترین چوب ها در ساخت کابینت است. مقاومت بسیار بالای ام دی اف و طرح پذیری آن با توجه به انواع سبک ها از ویژگی های بارز آن می باشد که آن را از محبوبترین انواع چوب کابینت کرده است. چوب  دائماً با نوسانات طبیعی دما منقبض و منبسط می‌ شود و گاهاً رنگ سطح آنها تغییر می کند ولی کابینت های ساخته شده ازام دی اف در برابر تغییرات هوا بسیار مقاوم بوده و سطح رنگ آن برای سال ها بدون تغییر باقی می ماند. جهت منبت کاری و ایجاد تزئینات خاص نیز این چوب بسیار کاربردی است.

چوب ام دی اف

ملچ، با چوب کابینت ملچ زیبایی و طبیعت را به خانه خود بیاورید

این چوب به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است و گاه رگه های سبز نیز در آن دیده می شو درشت بافت نیمه سنگین و بادوام بوده و در برابر ضربه و خمش مقاومت خوبی از خود نشان می‌ دهد. در کابینت و قایق سازی از این چوب استفاده می شود و جزو چوب های زیبا و خوش نقش است.

چوب فندق: برای ساخت کابینت با بافتی یکتا

درختی است که ارتفاع آن تا دو متر می‌رسد و در نواحی مساعد تا ۶ متر نیز  رشد می کند. در اروپا و آسیای صغیر یافت می شود و برگ های نوک تیز به رنگ سبز دارد. این نوع چوب به رنگ سبز رنگ بوده و پس از خشک شدن روکش آن جدا می شود.

چوب فندق یکی دیگر از چوب‌هایی است که برای ساخت کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی‌های چوب فندق عبارتند از:

  • بافت چوب: چوب فندق دارای بافتی یکتا و زیبا است که به سازندگان کابینت امکان می‌دهد تا طرح‌های جذاب و شیک را با آن ایجاد کنند.
  • مقاومت بالا: چوب فندق دارای مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی، شکستگی و خوردگی است و به همین دلیل کابینت‌های ساخته شده از آن، پایداری و طول عمر بالایی دارند.
  • رنگ: چوب فندق دارای رنگ قهوه‌ای تیره و بافتی یکتا است که به سازندگان کابینت امکان می‌دهد تا از آن برای ایجاد ظاهری گرم و دلنشین در دکوراسیون داخلی استفاده کنند.
  • قابلیت تنوع: چوب فندق با سایر مواد ساختمانی هماهنگی خوبی دارد و به راحتی با دیگر چوب‌ها، فلزات و شیشه قابل ترکیب است. این ویژگی به سازندگان کابینت امکان می‌دهد تا طرح‌های متنوع و خلاقانه‌ای با استفاده از چوب فندق ایجاد کنند.
  • سبک: چوب فندق از چوب‌های سبک و کم وزنی است که باعث می‌شود کابینت‌های ساخته شده از آن به راحتی جابجا شوند و سبکی خاصی به آن‌ها ببخشد.
چوب فندق برای کابینت
چوب فندق

استفاده از چوب سرخدار از انواع خاص چوب کابینت برای خلق زیبایی و گرمایی

چوبی بسیار سخت و بادوام است که به دلیل شاخه ها و خمیدگی های آن در هنگام رشد کمی کاربرد های آن را محدود می کند. همین امر سبب می‌شود که معمولاً آن را برای پروژه های کوچکتر مانند ساخت جعبه جواهرات استفاده کند. این چوب به دلیل استحکام بسیار بالا و همچنین مقاومت در مقابل حشرات در استان های شمالی کشور خواهان بیشتری برای ساخت کابینت دارد.

مدل چوب کابینت آشپزخانه بامبو

تخته های ساخته شده از چوب بامبو بر خلاف چوب های سنتی که تخته های درختان بزرگ در آن ها استفاده میشد، نوارهای باریک بریده بریده شده هستند. این نوارها به صورت عمودی و افقی بر روی یکدیگر قرار می گیرند و ظاهری بسیار جذاب را به دکوراسیون شما می بخشد. در انواع چوب کابینت، بامبو بسیار محکم است و روکش روی آن در مقابل خراشیده شدن مقاومت بسیار بالایی دارد و در مقابل تغییرات آب و هوایی نیز از خود ایستادگی خوبی نشان می‌ دهد. رنگ آن روشن است که نور و تازگی بسیار دلپذیر را به آشپزخانه شما می بخشد.

چوب بامبو
کابینت با چوب بامبو

چوب ماهاگونی : از انواع چوب های کمیاب برای ساخت کابینت

چوب ماهاگونی یا آکاژو به دو دسته آفریقایی و آمریکایی تقسیم شده که مدل آفریقایی بیشتر در ایران یافت می شود. درون چوب قرمز رنگ است و بیرون چوب نازک، سفید مایل به صورتی است. بافت یکدست و وجود قسمت های درخشان بر  روی آن با تغییر نور، درخششی جذاب به خانه شما اعطا می کند.  معمولاً از این چوب برای تهیه روکش های گران قیمت استفاده می شود. ضربه پذیری خوب و پیچ خوری عالی از دیگر قابلیت‌ های ماهاگونی است. همچنین رنگ پذیری و واکس بسیار خوبی را این چوب دارا می باشد.

چوب ساج : ساخت کابینت با پادشاه چوب ها

دیگر مدل چوب کابینت، ساج است که به پادشاه چوب ها معروف شده است. این چوب روغن بسیار زیادی درون خود دارد و که همین ویژگی باعث مقاومت بالا در برابر آب پوسیدگی و قارچ می شود. همچنین مقاومت بسیار بالایی در مقابل گرما دارد و به راحتی آتش نمی گیرد. قسمت های داخلی  إن قهوه‌ ای مایل به طلایی است و قسمت های بیرونی آن قهوه‌ای مایل به خاکستری می باشد.

چوب ساج برای کابینت
چوب ساج

چوب توسکا: برای ساخت کابینت هایی با رنگ خاص کرم مایل به قرمز

طیف رنگی این چوب کرم مایل به قرمز است و و برای رنگ آمیزی از تاثیر پذیری بسیار بالایی برخوردار است و کاربردی مشابه چوب‌ راش دارد. این درختان در شمال کشور یافت می شود. کابینت هایی که با این مدل چوب ساخته می شود معمولاً ظاهری یکنواخت دارند و کمبود رگ های چوبی باعث جذب هر چه بهتر رنگ در این چوب می شود. توسکای زرد رنگ معمولاً به استحکام کششی معروف است و به خوبی میخ را در داخل خود نگه  می دارد.

چوب زبان گنجشک: برای ساخت کابینت‌های با ظاهری طبیعی و شیک

طیف رنگی مدل چوب رنگی زرد و ملایم است. چوب زبان گنجشک مقاومت بسیار بالایی دارد و هم این ویژگی سبب می شود که در ساخت انواع کابینت و کمد های دیواری از آن استفاده شود

کابینت با چوب زبان گنجشک
کابینت با چوب زبان گنجشک

مدل چوب کابینت چند دسته است؟

با توجه به مشخصات ظاهری گونه‌ های مختلف چوب می توانید آن ها را به دو دسته کلی تقسیم کنیم. چوب های ساده و چوب های منبت.

چوب های ساده معمولاً دارای رنگ و ساختمان یکنواخت می باشند و می توانیم به چوب های گلابی صنوبر اشاره کنید. چوب های منقش نیز نقش و نگار های بسیار زیاد و متنوع بر روی آن ها وجود دارد. از جمله چوب های راش و بلوط در دسته چوب های منقش قرار می گیرد.

دسته بندی چوب کابینت ها

تفاوت انواع چوب کابینت سخت و نرم در چیست؟

بیشتر در گیاه شناسی از دو واژه سخت و نرم استفاده می شود تا چگالی چوب را بیان کنند. معمولاً چوب های به دو دسته سخت و نرم تقسیم می‌ شوند. از ویژگی چوب های سخت این است که معمولاً رنگ تیره تر دارند از نظر وزنی و تراکم سنگین تر بوده و مقاومت خوبی در برابر آتش دارند. همچنین چوب های سخت از قیمت بیشتری برخوردارند. چوب های نرم ارزان تر هستند و رنگ آن ها معمولاً روشن است. از نظر چگالی و وزن سبکتر بوده و مقاومت کمتری در مقابل آتش و حرارت از خود نشان می‌ دهند.

تفاوت چوب کابینت نرم و سخت

عوامل موثر انتخاب بهترین چوب برای کابینت آشپزخانه

در انتخاب چوب کابینت عوامل بسیار زیادی دخیل است. خطوط و رگه های چوب می تواند در طرح نهایی کابینت تاثیرگذار باشد. مثلاً چوب های با رگه های زیاد برای دکوراسیون های سنتی استفاده بیشتری می شود. همچنین باید نوع رنگ آن را نیز در نظر بگیرید زیرا رنگ چوب طبیعی معمولاً دائمی نیست و در برابر تابش مستقیم نور آفتاب تغییر می کند به همین دلیل باید چوب مورد نظر از خاصیت رنگ پذیری خوبی برخوردار باشد تا بهترین رنگ بر روی آن قرار بگیرد. چوب استفاده شده در کابینت باید با تراکم و با دوام باشد تا بتواند وزن وسایل درون کابینت را تحمل کند پس با توجه به آشپزخانه خود باید چوب مناسب را انتخاب کنید چوب باید در مقابل خط و خش و آسیب پذیر نباشد.

بهترین چوب کابینت

مزایا و معایب انواع چوب کابینت

استفاده از چوب در کنار مزایا، معایبی نیز دارد و شما می توانید با بررسی تمام این موارد انتخاب به داشتن کابینت از جنس چوب یا سایر متریال کنی  در ادامه به مقایسه مزایا و معایب آن می پردازدیم

مزایا انواع چوب کابینت

معمولاً چوب طبیعی عایق مناسب در مقابل حرارت است و از نفوذ گرما و سرما جلوگیری می کند. همچنین به علت مقاومت بالای الکتریکی، قابلیت رسانایی ندارد و باعث می‌شود خطرات ناشی از این در آشپزخانه کاهش یابد. قابلیت رنگ آمیزی و تغییر شکل خوبی دارد و با ایجاد برش و کنده کاری های گوناگون می تواند به آشپزخانه شما طرح و نقش بسیار زیبایی ببخشد. دیگر مزیت استفاده از چوب در کابینت اقتصادی بودن آن است زیرا طول عمر این کابینت ها بسیار بالاست و با سفارش یک بار کابینت تا سالیان سال می توانید از آن استفاده کنید. سبک بودن چوب نسبت به سایر متریال مانند فلز دیگر مزیت آن محسوب می‌ شود.

معایب انواع چوب کابینت

از جمله معایبی که استفاده از چوب طبیعی در ساخت کابینت دارد می توانیم به مشکل موریانه و کرم چوب اشاره کنیم زیرا ممکن است بعضی از چوب ها دچار حمله موریانه و آفت و قارچ شوند و باعث پوسیده شدن آن ها گردد. همچنین چوب ها جذب رطوبت را انجام می‌دهند و همین امر باعث باد کردگی و رشد قارچ‌ها بر روی آن می‌شود. قابل اشتعال بودن و غیر بازیافت بودن از دیگر معایب استفاده از چوب است.

جدیدترین چوب کابینت

عوامل موثر بر قیمت انواع چوب کابینت

به طور کلی کابینت هایی که از چوب ساخته می‌شوند قیمت بالاتری نسبت به سایر کابینت ها دارد ولی مهمترین عواملی که بر افزایش قیمت کابینت چوبی تأثیر دارد متریال مورد استفاده در آن می باشد. به عنوان مثال چوب های سخت از قیمت بالاتری نسبت به انواع چوب کابینت های نرم برخوردارند و همچنین ایجاد حکاکی و کنده کاری ها بر روی کابینت نیز می تواند بر قیمت چوب تاثیرگذار باشد. یعنی چوبهایی که قابلیت تغییر فرم بهتری را دارند هزینه بیشتری نیز باید برای آن ها پرداخت شود. چوب های با مقاومت بالا و چوب هایی که بر روی آن ها روکش قرار می گیرد نیز قیمت بالاتری نسبت به سایر چوب ها دارد.

بهترین چوب برای کابینت آشپزخانه

سفارش کابینت با انواع چوب ها از کارانا دکور

جهت مشاوره درمورد انتخاب بهترین چوب برای کابینت منزل خود می توانید با کارشناسان پشتیبانی کارانا ارتباط برقرار کنید و به صورت رایگان تمامی سوالات خود را بپرسید و پاسخ مناسب را دریافت نمایید. همچنین امکان سفارش انواع کابینت از سایت کارانا امکان پذیر است و بعد از ساخت در مجهزترین کارگاه های تهران، کابینت توسط نصابان حرفه‌ ای در آشپزخانه شما قرار داده می شود. رضایت خاطر شما هم وطنان عزیز همواره هدف ما در کارانا بوده است.

برای جدول مقایسه‌ای انواع چوب کابینت، می‌توانید از مشخصاتی مانند مقاومت، ظاهر، قیمت، وزن، رنگ و بافت چوب استفاده کرد.

نام چوبمقاومت به خراشمقاومت به رطوبتظاهر و رنگبافت چوبقیمت (تقریبی برای هر متر مکعب)
چوب راشبالامناسبرنگ سفید و کرمبافت نرم و صافمتوسط (معمولاً از چوب‌های ارزان قیمت استفاده می‌شود)
چوب بلوطبسیار بالامناسبرنگ قهوه‌ای تیرهبافت قوی و چندسلولیبالا (از چوب‌های گرانتر برای ساخت کابینت استفاده می‌شود)
چوب گردوبالامناسبرنگ قهوه‌ای تیره و طبیعیبافت دانه‌دار و صافمتوسط (قیمت آن بین چوب راش و چوب بلوط قرار دارد)
چوب سروکمی پایین‌تر از بقیهمناسبرنگ سفید کرم و سبزبافت نرم و صافمتوسط (از چوب‌های ارزان قیمت برای ساخت کابینت استفاده می‌شود)
چوب کاجمتوسطمناسبرنگ قهوه‌ای روشن و طبیعیبافت یکتا و صافمتوسط (از چوب‌های متوسط قیمت برای ساخت کابینت استفاده می‌شود)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا